NieuwsNieuws Wie of watWie of wat RepertoireRepertoire UitvoerendenUitvoerenden CD'sCD's LiveLive MediaMedia ContactContact  
 
  Punt Media
 

Uit
Brabant Cultureel
nr 1, jaargang 59, februari 2010

Auteur: Andrea van Dael

Bossche componist gaat uit van Bach

Als blinde verder kijken

“Verder kijken” is zijn motto. De blinde Bossche Sjef van Rooij (54) vertelt tussen virtuoos gespeelde keyboard-muziek door over zijn verbreding in een ziende wereld.
“Technisch kan ik je niets bijleren”, hoorde Van Rooij op het Zwolse conservatorium studierichting elektronisch orgel. Maar er miste emotie in zijn muziek, Van Rooij moest los komen van denken in coupletten en refreinen, aldus zijn hoofdvakdocent.
"Met de tijd ging dat vanzelf. Nadat een goede vriendin en mijn moeder overleden, werd mijn muziek gevoeliger. Inmiddels maak ik ook filmische muziek".

Animatie
Dezelfde kritische docent, Leon Kuijpers, werd later producer bij Cohda, het muziekgezelschap van Van Rooij met tekstschrijver Hans Lakwijk uit Heeswijk-Dinther dat samenwerkt met achtergrondkoren en studiomuzikanten. "Ik schreef een nummer met sfeerlagen, geïnspireerd op "Private Investigations" van Dire Straits. Leon, die mij had ingewijd in alle geheimen van het keyboard en zelf braille leerde om mijn partituren te kunnen meelezen, noemde voor het eerst het woord filmisch". Dat triggerde iets bij Van Rooij. "Het leek me spannend als visueel ingestelde mensen met mijn filmische muziekstukken aan de slag gingen. Animatiefilm op mijn compositie, dat zou een leuke verlenging van mijn werk zijn". Cohda ging instrumentale symfonische cd's uitbrengen, getiteld 'Blinde Beelden". Met die onder zijn arm klopte Van Rooij aan bij het Bossche Koning Willem I-college. Drie studenten animatiefilm namen de hand op.

Beelden
Op zijn sprekende computer met spatiebalk en optische braillepuntjes, reagerend op de letters van zijn scherm, bladert de muzikant vliegensvlug naar een animatiefilmpje van een van de Koning Willem I studenten. Een geanimeerde inktvlek beweegt rustig dan weer onstuimig op Van Rooijs muziek met barok-invloeden en swingende loopjes. "Is het een mooi filmpje? "Where Bach Departed", heet dit aan blinde beeld. Bach inspireert me omdat je er twee manieren van componeren in terug hoort. In mijn composities verweef ik graag controversiële muziekstijlen".
Inmiddels werkt Van Rooij aan "blinde beelden vol. III", de twaalfde Cohda-cd, die in het voorjaar moet uitkomen. Visuele beelden ontstaan overigens niet in Van Rooijs hoofd, ondanks dat hij tot zijn vijftiende heeft kunnen zien.

Nieuwe weg
"Geluiden roepen bij mij sfeerbeelden op, dat noem ik blinde beelden. Enige jaren terug droomde ik overigens wel visueel; tijdens een vakantie met vrienden in Bali. We zwommen in een groot complex met geneeskundige baden en bespraken mijn leven. De twee nachten daarna droomde ik in beeld!" Van Rooij droomde dat hij zijn eigen slaapkamer inkeek. Hij wilde verder kijken, achter wat hij al zag. Maar tevergeefs. Voor hem zo'n intense ervaring dat hij een droomdeskundige raadpleegde. "Die stelde dat ik een nieuwe weg wil inslaan, maar nog niet weet hoe. Precies op dat punt sta ik nu. De samenwerking met het Koning Willem I -college smaakt naar meer. De visualisatie van mijn werk wil ik uitbreiden. Ik zou graag een film laten opnemen op basis van mijn ideeën en geluidsbeelden. Een extensie van mijn werk, waar ik zelf niet verder kan. Uitbreiding via de ogen van een ander. Maar ik heb nog geen idee welke wegen ik hiervoor moet bewandelen".

Jurist
Altijd verder kijken hoort bij Van Rooijs zelfverzekerde aard. "Na het atheneum wilde ik Nederlands studeren. Vanwege mijn blindheid en minder goede articulatie werd me dat ontraden. Jurist zou het geschiktste zijn en dat ben ik ook geworden".
Tevens volgde hij het conservatorium. Een baan vinden met zijn beperkingen leek een crime. Stapels verbloemende afwijzingen volgden.
Zijn voormalige hoogleraar regelde uiteindelijk een baan. "Bij het ABP -voor de sociale  zekerheid van ambtenaren, thans UWV- stelde de man dat het toch een goed voorbeeld was, een blinde jurist als beleidsmedewerker in dienst? En toen kwamen ze niet meer onder me uit..." Onder meer leidt de toetsenist sinds 1995 hoorzittingen rondom de uitkeringen en reist daarvoor per trein heel Nederland door, samen met zijn blindengeleide hond.

Dressuur
Zodra Van Rooij thuis is, stort hij zich op de muziek. Componeren, teksten schrijven en vooral heel veel spelen en opnemen. Composities maakt hij op zijn gehoor vanuit zijn Yamaha; alleen voor anderen schrijft hij partitures, met een notenschrift in letters en tekens. Van Rooij speelt Latin of blues via country of gospel naar rock of smartlap. Stijl: easy listening en met controverse. Verder begeleidt de muzikant koren en zoekt volop samenwerking in het Bossche: met Jeroen Bosch Art Center bijvoorbeeld, een locale carnavalsvereniging, het Koning Willem I-college, Bosschtion tv, Den Bosch Zingt etcetera.
Dan weer schrijft Van Rooij muziek voor missen, vervolgens voor theaterproducties en zelf eens voor een paardenshow. "Mijn opdrachtgever tuurde naar een dressuur op video; de bewegingen van de paarden vertelde hij door op mijn schouder te tikken. Ik kreeg een blind beeld en componeerde een stuk met dreigende, vrolijke en strakke elementen. Mijn muziek vergezelde de paarden bij Indoor Brabant; voor niemand merkbaar dat een blinde het schreef".

Openingsrevue
Het jaar 2010 betekende meteen veel componeren voor Van Rooij. "Ik ben ingehuurd voor muziek voor de openingsrevue van het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis. Middeleeuwse scènes met chirurgijnen en ambachten zijn onderdeel, waarvoor ik een vierstemmige compositie schrijf. Kan ik mooi weer een brug maken tussen de verschillende sferen".
Van Rooij drukt ook anderszins een stempel op de revue. "Bizar genoeg kwam ik door een alvleesklierontsteking eind vorig jaar plotsklaps in het JBZ terecht. Ik had de opdracht al en keek daarom heel bewust rond, zoals ik dat noem. Ideeën voor scènes breng ik in. Een blinde dolend in het ziekenhuis, bijvoorbeeld; dat geeft een komisch beeld".

 

 
 
Webdesign © 2004 by Doe-Sign